Nieuws


nieuws-foto

Help! Examenstress

De examenperiode zorgt bij studenten vaak voor een verhoogd stressgevoel. Zeker aan de universiteit/hogeschool, waar je vaak maar één kans hebt om je cijfer te behalen, sta je tijdens deze periode extra onder druk. We geven je graag enkele tips om je stressniveau weer op peil te brengen.

Bekijk de zaken in perspectief
Examens zijn belangrijk, maar hou steeds voor ogen dat een slecht examen geen effect hoeft te hebben op je toekomst. Een slecht examen wil niet zeggen dat je nooit meer succesvol kan worden. Je hebt hard gewerkt om te komen op het punt waar je nu al staat dus bekijk het steeds positief. Blijf niet stilstaan bij examens die achter de rug zijn, leg je focus op de komende examens.

Geef jezelf een georganiseerd gevoel
Nog  40 dagen tot aan de examens? Maak hiervan dan jouw 40-day challenge! Maak een persoonlijke én haalbare studieplanning. Plan voldoende vrije tijd in, niemand werkt graag all day, every day! Voldoende ontspanning én afleiding zal je productiever maken tijdens je studiemomenten.

Creëer goede gewoonten!
Neem voldoende pauzes tijdens het studeren en ga tijdens je pauze eens naar buiten voor een wandeling. Eet gezond en drink voldoende water! Drankjes met cafeïne zijn best aantrekkelijk maar tijdens je examens kies je toch maar beter voor  water! Kies voor activiteiten die je helpen ontspannen, bekijk een aflevering van je favoriete serie of luister naar een podcast die je aan het lachen brengt.

Vermijd slechte gewoonten
Jezelf de schuld geven, onrealistische targets stellen, leuke uitstapjes schrappen en je examens negeren kan je beter niet doen. Vermijd korte nachten, te weinig slaap zorgt immers voor een verminderde cognitieve functie en zorgt ervoor dat je jouw gevoelens minder onder controle hebt. (iets wat je écht kan missen tijdens de blokperiode!)

Zoek steun bij vrienden en familie
Vertel je familie of vrienden hoe je je voelt, af en toe stoom aflaten is nodig om alles opnieuw in perspectief te kunnen plaatsen en het helpt je relativeren. Jezelf vergelijken met vrienden en medestudenten doe je dan weer beter niet. Ze hebben misschien al meer leerstof verwerkt dan jij, maar ga steeds op zoek naar de methode die voor jou het best werkt op lange termijn.

Ga je graag nog een stapje verder?
Maak elke dag 10 minuten vrij om te mediteren. Zoek een rustige, stille plek waar je volledig kan ontspannen. Zoek voor jezelf naar een ontspannen houding, sluit je ogen en focus op je ademhaling. Mediteren kan je helpen om je stressniveau te verlagen.

Succes!

Solliciteer nu

Start hier met je sollicitatie